Filmreview The Hunger Games

De boekenreeks
Na het immense succes van Harry Potter was het de droom van menig studiobaas om de rechten van een populaire boekenreeks binnen te slepen. Dat een succesvolle boekenreeks echter niet altijd een garantie is voor een succesvolle verfilming werd in de jaren na Harry Potter wel duidelijk.
Het in meer dan vijftig talen vertaalde The Hunger Games, De Hongerspelen in het Nederlands, van schrijfster Suzanne Collins was de volgende boekenreeks om verfilmd te worden. De verfilming van The Hunger Games ligt in handen van de onafhankelijke Canadese filmstudio Lionsgate en producente Nina Jacobson van Color Force. Zij kregen de filmrechten, omdat zij, in tegenstelling tot de eveneens geïnteresseerde grote Amerikaanse filmstudio’s, de boeken zo getrouw mogelijk wilden verfilmen.De achtergrond
Het uitgangspunt van Suzanne Collins’ trilogie, die zelf ook meeschreef aan het filmscenario, is veelbelovend.
The Hunger Games is gebaseerd op gladiatorengevechten in het oude Rome en de Griekse mythe van Theseus, Ariadne en de Minotaurus. In deze oude Griekse mythe dreigde Koning Minos van Kreta Athene met oorlog. Die kon alleen voorkomen worden zolang Athene om de negen jaar 14 jongeren, 7 jongens en 7 meisjes, liet overvaren als voedsel voor de Minotaurus. Theseus was één van de 14 die de reis maakten. Zijn doel was om de Minotaurus te verslaan en de levens van de andere Atheense jongeren te redden.
Toen Suzanne Collins zes jaar oud was vocht haar vader als luchtmachtofficier in Vietnam, die haar daarna meegaf dat het belangrijk voor iedereen is om de gevolgen, kosten en consequenties van oorlog te weten, een boodschap die zij tot het hart van The Hunger Games maakte. En toeval of niet, Vietnam is een van de landen waar The Hunger Games is verboden door de overheid.
Suzanne Collins zat op een avond te zappen tussen TV shows zoals Big Brother en Idols, waarin elke ronde kandidaten afvallen, totdat er uiteindelijk 1 overblijft, en nieuwsprogramma’s over de oorlog in Irak, waardoor ze het idee kreeg om dit alles te combineren.
Ze hoopt dat mensen beseffen dat elementen uit The Hunger Games relevant zijn in het echte leven en de Hongerspelen en oorlog geen winnaars, maar enkel overlevenden kennen, en een enkel persoon soms het verschil kan maken.Inleiding
De hoofdpersoon van The Hunger Games is de zestienjarige Katniss Everdeen, die leeft in het fictieve Panem, de nieuwe naam van het totaal verwoeste Noord-Amerika in een nabije toekomst. ‘Panem’ is afgeleid van de Romeinse uitdrukking ‘panem et circenses’, wat ‘brood en spelen’ betekent. Het rijk is onderverdeeld in districten, waarvan nummer dertien 74 jaar voor het begin van het verhaal na een opstand werd verwoest. Als straf voor deze opstand moeten de overgebleven twaalf door het Capitool onderdrukte gebiedsdelen sindsdien elk jaar een jongen en een meisje leveren die deel moeten nemen aan de Hongerspelen. In deze overlevingsstrijd zijn alle middelen geoorloofd en mag slechts 1 winnaar eenzaam op het erepodium verschijnen. Het doel hiervan is de disctricten elk jaar opnieuw tegen elkaar op te zetten, zodat de districten nooit meer gezamenlijk in opstand komen tegen het Capitool.Producente Nina Jacobson gaf van tevoren aan dat het een lastige verfilming zou worden, want wanneer ook maar een kijker van de film de in beeld te brengen TV show van de Hongerspelen zou waarderen, dan zouden zij als filmmakers even slecht zijn als het dictatoriale regime in de film.De acteurs
The Hunger Games heeft getalenteerde jonge acteurs in de hoofdrollen die emotioneel gewicht aan de verfilming geven. Jennifer Shrader Lawrence (1990) en Josh Hutcherson (1992) laten, na hun gevarieerde vertolkingen in zowel mooie kleine drama’s als andere producties, als Katniss Everdeen en Peeta Mellark met sterk acteerwerk zien ook een grote blockbuster als The Hunger Games te kunnen opwaarderen, al is de verrassend realistische sombere maatschappijkritische ondertoon iets wat je niet vaak in een blockbuster aantreft.
Josh Hutcherson ontving op zijn dertiende al een Young Artist Award nominatie voor zijn rol in de komedie RV uit 2006, waarin hij de zoon speelde van Robin William’s karakter en het broertje van popster Joanna ‘JoJo’ Levesque’s karakter.
Toen ruim voor het verschijnen van de film bekend werd dat de filmmakers een relatief onbekende blonde twintigjarige actrice zonder acteeropleiding met slechts één hoofdrol op haar naam hadden gecast voor de cruciale hoofdrol van de zestienjarige Katniss, die in de boeken een donkere coupe heeft, zetten kritische fans van de boeken vraagtekens bij deze keuze, maar nadat de filmmakers de eerste beelden naar buiten hadden gebracht van Katniss gespeeld door Jennifer, compleet met zwart geverfd haar, verdween alle kritiek als sneeuw voor de zon.
Voor haar doorbrak werd Jennifer Lawrence voor een Oscar genomineerd voor haar hoofdrol in de kleine film Winter’s Bone uit 2010. Na deze knappe prestatie kreeg ze een rol in ondermeer de blockbuster X-Men, maar vooral door haar optreden als Katniss Everdeen kwam ze enorm in de spotlights te staan en liet ze zien dat er tussen alle mannelijke actiehelden, die soms meer op destructieve moordmachines lijken, plaats is voor een even stoere als menselijke actieheldin. Acteur Donald Sutherland (1935), die in de film president Coriolanus Snow speelt, over Jennifer Lawrence: ‘Ze kan als actrice de waarheid van het materiaal vertellen en je ermee in je hart raken, en ze heeft het genie hier niet door te worden beïnvloed. Ze is een echt meisje.’. Ook actrice Julianne Moore (1960), die president Alma Coin speelt, is te spreken over haar collega: ‘Ze is echt slim. Als actrice vind ik haar geweldig. En ik vind bovenal dat ze een prachtig persoon is. Ze is aardig, gul, grappig en goed gezelschap.’. Niet veel later verwierf Jennifer Lawrence een extra dosis bekendheid door als op een na jongste actrice de Oscar voor Beste Vrouwelijke Hoofdrol te verzilveren voor haar aandeel in de film Silver Linings Playbook van David O. Russell. De ontvangen nominaties voor zijn beide daarop volgende films, American Hustle en Joy, maken haar de jongste actrice met vier Oscarnominaties op zak.
De Oscarwinnares schittert in The Hunger Games als een stoere sympathieke heldin met wie je meeleeft, die goed kan boomklimmen en overweg kan met haar pijl en boog, maar ze blijft tegelijkertijd een kwetsbaar personage waar de kijker zich makkelijk mee kan identificeren. Het is dan ook een verfrissend verschil met andere fantasyreeksen zoals Harry Potter dat Katniss niet over een speciale of uitverkoren kracht beschikt, maar de twijfels en angsten van elke normale puber heeft, en door enkel een samenloop van omstandigheden in een heldinnenrol terechtkomt.
Jennifer Lawrence, die volgens zowel de critici als het publiek fantastisch gestalte geeft aan Katniss, heeft het talent en het charisma om de film op haar schouders te nemen en met verve boven het gemiddelde te doen uitstijgen. Andere acteurs van haar generatie kunnen haar prestaties bij lange na niet evenaren.
Suzanne Collins stelt dat van alle actrices die in aanmerking kwamen voor de rol van Katniss, Jennifer Lawrence de enige was die echt het personage kon spelen die ze in haar boek had beschreven en ze elke kwaliteit had die noodzakelijk was voor het spelen van Katniss.

Deel 1
Wanneer voor de vierenzeventigste Hongerspelen haar kleine zusje Primrose wordt aangewezen om namens haar district uit te komen, neemt Katniss Prim’s plaats in. De mannelijke tribuut van district 12 is Peeta Mellark, geen onbekende voor Katniss. Hij heeft haar ooit brood toegeworpen toen zij en haar familie, nadat haar vader in een mijn-explosie was omgekomen, waren uitgehongerd.
De tributen voor de vierenzeventigste Hongerspelen worden gedropt in een bosrijke omgeving waar het volk van Panem ze op de voet volgt. De Hongerspelen zijn namelijk een groot media-event. Dit is dan ook de krachtigste component van de boekentrilogie van Suzanne Collins. Het begint al met het charmeoffensief voorafgaand aan de Hongerspelen, waarmee de tributen in prachtig ontworpen kostuums het volk, en daarmee sponsors, voor zich moeten zien te winnen. De entree die Katniss en Peeta hier maken is een van de meest memorabele momenten in de film. De producenten van de Hongerspelen schromen niet om in te grijpen als de strijd niet helemaal verloopt zoals ze gehoopt hadden. Zowel de media als de politiek bemoeien zich flink tegen de uitschakelrace aan. President Coriolanus Snow, geen toevallige verwijzing naar de machtsbeluste Romeinse staatsman, heeft psychopathische en sadistische trekjes.

Ondertussen heeft Katniss samen met Rue, het twaalfjarige meisje uit district 11, een team gevormd. Op een gegeven moment keert Katniss terug naar de met Rue afgesproken plek, maar vindt haar daar niet en begint haar te zoeken. De jongen van het Capitool gezinde district 1 heeft Rue gevangen in een net, en wanneer Katniss Rue gevonden heeft vermoordt hij Rue met een speer. Wanneer de bevolking van district 11 vervolgens ziet dat Katniss het lichaam van Rue met bloemen bedekt en het verschrikkelijk vindt dat ze Rue niet heeft kunnen beschermen, breekt er in district 11 een opstand uit gericht tegen hun onderdrukkers van het Capitool.

Als afleiding voor deze opstand wordt die nacht een wijziging in de regels van de Hongerspelen meegedeeld: als de jongen en het meisje van hetzelfde district als laatste overleven, worden ze beiden winnaar. Katniss gaat daarom op zoek naar Peeta. Ze vindt hem en probeert zijn wonden te verzorgen, maar ze weet dat hij niet kan overleven zonder medicijnen. Toch probeert ze hem in leven te houden en door hun liefde, waarvan zij niet weet of deze echt is, krijgen ze sponsors. Peeta’s leven hangt aan een zijden draadje en de resterende tributen zijn allemaal uit op de overwinning. Op een open plek zetten de mensen die de Hongerspelen organiseren iets klaar wat elke tribuut heel hard nodig heeft, in hun geval een medicijn dat Peeta kan redden. Katniss weet het medicijn te bemachtigen en zo redt ze het leven van Peeta.

Wanneer alleen zij, Peeta en Cato van het Capitool gezinde district 2 nog over zijn, gooien de Spelmakers een nieuwe verrassing in de arena waaraan Cato sterft. Katniss en Peeta zijn opgelucht dat ze het beide overleefd hebben, en verwachten opgehaald te worden om naar het Capitool te gaan. Maar dan kondigen de Spelmakers opnieuw een verandering in de regels aan: er is toch maar precies een winnaar toegestaan. Peeta wil dat Katniss het overleeft, maar Katniss weigert Peeta te doden, in plaats daarvan spreken ze af om allebei giftige bessen in te nemen, waardoor er helemaal geen winnaar zal zijn. Hierdoor hebben de Spelmakers geen andere keuze dan om Katniss en Peeta beide tot winnaar uit te roepen en blijven ze allebei leven, maar Katniss weet dan nog niet dat ze met haar actie niet alleen de Spelmakers, maar ook de leider van het Capitool tegen haar heeft opgezet.

Deel 2: Vlammen
De verrassende ontknoping van de vierenzeventigste Hongerspelen heeft een hoop losgemaakt onder de bevolking van Panem. Katniss en Peeta worden door de bevolking als helden onthaald, maar hun daden zijn niet onopgemerkt gebleven bij de kille president Snow. Ondanks dat ze hebben gewonnen, moeten ze hun familie en vrienden weer achterlaten. Dit om op een overwinningstour langs alle districten te gaan.
Katniss betuigt in district 11 publiekelijk haar spijt dat het haar niet is gelukt om Rue te beschermen. Katniss zegt in aanwezigheid van de familie van Rue, terwijl heel Panem meekijkt: ‘Rue was niet alleen mijn bondgenoot, ze was mijn vriendin. Ik zie haar in de bloemen die in de wei groeien bij mijn huis. Ik hoor haar in de zang van de spotgaai. Ik zie haar in mijn zusje Prim. Ze was te jong. Te zachtaardig. En ik kon haar niet beschermen. Het spijt me.’. Uit respect doet een toeschouwer zijn vingers omhoog en fluit de melodie die Rue en Katniss gebruikten om onopvallend te communiceren. Deze man die medeleven betoonde wordt vervolgens voor de ogen van iedereen neergeschoten door bewakers van het Capitool, waarna er een opstand uitbreekt. Tijdens haar verdere reis voelt Katniss steeds meer dat het volk geneigd is tot revolutie en ziet ze dat er op veel plekken rellen beginnen uit te breken, maar het Capitool heeft nog altijd de touwtjes strak in handen. Het laatste waar de leider van het totalitaire regime op zit te wachten is een verzetsheldin die het volk aanzet tot een staatsgreep. Het slimme en moedige meisje is door haar onzelfzuchtige optreden een symbool geworden van hoop en heeft in de districten de kiem gezaaid voor een opstand, en dat zit president Snow helemaal niet lekker.

Wat volgt is een grimmige les in massamanipulatie, onderdrukking, terreur en verzet. Een complot waarmee de geliefde winnares uit de weg kan worden geruimd zonder het volk tegen het Capitool in het harnas te jagen, vraagt om een flinke dosis politiek venijn. De kort voor het einde van de filmopnames plotseling overleden Oscarwinnaar Philip Seymour Hoffman (1967-2014) speelt de complexe rol van nieuwe Spelmaker en mediastrateeg Plutarch Heavensbee. President Snow vertelt wat het vijfenzeventigjarige jubileum van de Hongerspelen, de zogenaamde Kwartskwelling, zal inhouden: ‘Bij het 75-jarig jubileum, om de rebellen er aan te herinneren dat zelfs hun sterkste mensen niet zijn opgewassen tegen het Capitool, zullen de mannelijke en vrouwelijke tributen geloot worden uit eerdere winnaars van elk district.’ Katniss is in shock, aangezien er maar één vrouwelijke tribuut uit district 12 ooit gewonnen heeft, en zij als inmiddels zeventienjarige dus opnieuw de arena in zal moeten.

Op visueel gebied zie je dat er heel veel aandacht is besteed aan de locaties waarin de gebeurtenissen plaatsvinden, zoals het feest en het moment waarop de tributen op rijtuigen met paarden ervoor aan het publiek worden getoond. Groots, massaal en prachtig vormgegeven. Dit, gecombineerd met de bombastische muziek, maakt het plaatje af.

Wat het verloop van het verhaal betreft houdt de film zich strak vast aan het boek: Katniss overleeft haar tweede Hongerspelen ternauwernood door de koepel waarin de Hongerspelen worden gehouden te vernietigen met behulp van de bliksem, een draad en haar pijl en boog, om uit te vinden dat ze de inzet was van een groot plan van enkele verzetsleden, waaronder Plutarch Heavensbee. Wat kort daarvoor nog haar vijanden leken, waren in werkelijkheid bondgenoten in vermomming die haar al langer wilden bevrijden in hun strijd tegen het dictatoriale bewind. Helaas was er ook minder goed nieuws: haar thuisdistrict werd volledig van de kaart geveegd en haar vriend Peeta gevangen genomen door het Capitool.

Deel 3: Spotgaai
De na al deze ingrijpende gebeurtenissen stevig getraumatiseerde Katniss wordt ditmaal opgevangen door het letterlijk ondergrondse verzet van district 13, dat haar wil inzetten als het gezicht van de revolutie. Zijzelf zit daar aanvankelijk niet op te wachten, maar na een bezoek aan haar vernietigde district 12 en het verworven inzicht dat ze in deze rol haar dierbaren kan beschermen, stemt ze in. Het zet de persoonlijke ontwikkeling van Katniss op een boeiende wijze door, aangezien haar acties steeds voortkomen uit mededogen voor haar naasten.

Wat volgt is een boeiend kijkje in de keuken van een propagandaoorlog, die bij de kijker de manipulatieve kracht van de media aan de kaak stelt, want onze favoriete boogschutter moet haarzelf transformeren van getraumatiseerde heldin naar actief boegbeeld van het verzet als de Mockingjay, de Spotgaai in het Nederlands, een mooie zangvogel. Want hoewel Katniss niet over de onnatuurlijke krachten van een Neo of Harry Potter beschikt, doet ze qua status niet voor de heren onder.

Nadat Katniss door Effie Trinket is uitdost en benoemd tot ‘de best geklede rebel uit de geschiedenis’, zegt Effie tegen Katniss: ‘Nu wil iedereen je vermoorden, kussen, of zijn.’.
Aanvankelijk krijgen we te zien dat Jennifer Lawrence in een studio zelfs goed kan acteren dat Katniss in een studio slecht kan acteren. Met een cameraploeg wordt Katniss vervolgens naar echte oorlogsgebieden gestuurd om videoboodschappen op te nemen die de diverse districten moeten inspireren in opstand te komen. Dat werkt bijzonder goed: een door haar gezongen lied wordt na uitzending al snel een verzetslied. Uiteraard zit de vijand ondertussen niet stil. Geregeld wordt Peeta op televisie gepresenteerd als ideologische tegenhanger die Katniss, en daarmee de natie, de strijd uit het hoofd moet praten. Ook denkt men actief na over de woorden waarin men zich uit, dus weigert president Snow zijn tegenstanders ‘rebellen’ te noemen en doet hij ze liever af als ‘radicalen’. Niet heel subtiel, maar in tijden als deze wel zeer relevant.

De film neemt ruim de tijd om zijn plotpunten op te zetten en weet met zijn inhoud indruk te maken. Zo treedt Katniss gaandeweg steeds meer naar de voorgrond voor een opvallend actieve rol. De dertien districten zijn inmiddels verenigd in hun strijd tegen het Capitool, dus de propagandaoorlog waarvoor Katniss eerder werd ingezet, is ten einde. Katniss neemt geen genoegen met de ceremoniële rol die rebellenleidster Alma Coin haar toebedeelt en trekt op eigen houtje ten strijde.

Ook het slotstuk pakt bijzonder goed uit. Alle elementen waar de fans aan hechten krijgen de aandacht die ze verdienen en er is een overduidelijke aandacht voor detail. In het slotstuk laten de makers zien niet zozeer interesse te hebben in het spektakel en het geweld van een volksopstand, maar vooral in de machtsverschuivingen en de verliezen die daarmee gepaard gaan. Uiterst verfrissend, gezien de vele filmreeksen waarvan de spectaculaire slotfilm afsloot met een epiloog waarin alle voorafgaande tragiek volkomen werd genegeerd om de kijker maar een goed gevoel te geven. The Hunger Games zet net dat stapje extra door uitgebreid de nasleep van de strijd te laten zien en deinst daarbij niet terug voor een wat somberdere toon. Waar bijvoorbeeld het slot van The Hobbit dusdanig op spektakel inzette dat het titelpersonage steeds meer buiten beeld raakte, weten de makers van deze reeks het spektakel en het geweld tot een aangenaam minimum te beperken en het verhaal in die cruciale eindfase vooral persoonlijk te houden.

Conclusie
Publiekslieveling Jennifer Lawrence is de drijvende kracht achter deze uitzonderlijke franchise, en ook in het laatste deel laat ze weer zien wat haar zo bijzonder maakt. Ze wordt hierbij ondersteund door een geweldig toegewijde cast die ook zeker een deel van de eer verdient. Stuk voor stuk voegen ze allemaal iets bijzonders toe aan de films en vormt het geheel een mooie balans tussen jonge opkomende talenten en de gevestigde orde. Het slotstuk vormt een prachtig einde van een zeer succesvolle serie. De film biedt veel actie, maar er zijn ook momenten van goed geplaatste humor met daar tegenover sterke stukken vol emotie. De laatste film biedt de kijker een eervol einde aan het verhaal van Katniss.

Blu-ray uitgave
The Hunger Games zit boordevol spanning, sterk acteerwerk en slim geplaatst politiek commentaar, het heeft connectie met de realiteit, het is geen sprookje, maar toont de echte dilemma’s van onderdrukking en opstand, thema’s die maar al te actueel zijn.

Met alleen al een bioscoopopbrengst van een duizelingwekkende ruim 2,9 miljard, en dat is nog zonder de gigantische omzet van bijvoorbeeld merchandise, heeft The Hunger Games zich gevestigd in de top 10 van meest succesvolle films ooit, en is het zelfs de meest succesvolle film met een vrouwelijke hoofdrol aller tijden. Terugkijkend is er een ding duidelijker dan ooit: wat een geniale zet was het toch om de toen nog vrij onbekende Jennifer Lawrence te casten voor deze hoofdrol, met haar bevlogen acteerwerk houdt ze de kijker van begin tot eind emotioneel betrokken.

Distributeur Belga Films presenteerde onlangs een uiterst fraaie en rijkelijk gevulde Blu-ray uitgave voor de Benelux. Deze Blu-ray uitgave wordt geleverd in een stijlvolle doos en is in alles volledig. Vaak is bij dergelijke uitgaven alleen de hoofdfilm van Nederlandse ondertiteling voorzien, maar bij deze uitgave zijn ook alle extra’s van Nederlandse ondertiteling voorzien. De helft van de Blu-ray schijven bevat enkel extra’s, ook iets dat we niet vaak zien.
Die extra’s zijn erg interessant, en niet alleen voor fans. Een ieder krijgt gewoon mooie dingen voorgeschoteld over ondermeer kleding door kostuumontwerpster Trish Summerville en make-up door drievoudig Oscarwinnares Ve Neill en Nikoletta Skarlatos, het visuele ontwerp, de cast, filmmontage, special effects en de post-productiefase. Ook zien we bijvoorbeeld dat filmen op locatie in een bos met zich meebrengt dat er af en toe slangen en beren komen kijken wat de filmcrew aan het doen is. Het is fascinerend om te zien. Net zoals dat de film zelf fascinerend is.

De beeldkwaliteit van de Blu-ray schijven stemt dik tevreden. De schaduwvolle scènes kennen voldoende schaduwdetail en ook het zwartniveau is op orde. In het kleurrijke Capitool spatten de kleuren van het scherm en het contrast is uitstekend. De scènes in de arena hebben weer een andere, maar ook sterke uitstraling. Kortom, een zeer gevarieerde beeldpresentatie die consequent sterk presteert, ongeacht de omstandigheden. De High Definition beelden met een standaard beeldverhouding van 2.40 : 1 zien er haarscherp uit. Daarvoor geschikte scenes zijn in het tien keer scherper dan normale IMAX formaat opgenomen met een beeldverhouding van 1.78 : 1. Het laatste deel is niet alleen in 2D, maar ook in 3D beschikbaar.

De ijzersterke 7.1 DTS-HD geluidstrack doet ook uitstekend zijn werk, en zorgt er niet alleen voor dat de dialogen goed volgbaar zijn, maar er zijn ook volop surround effecten om je heen waarneembaar dankzij de vele achtergrondgeluiden en de muzikale ondersteuning van componist James Newton Howard.
Belga Films heeft voor deze uitgave tevens een Dolby Atmos-track toegevoegd, goed nieuws dus voor de audiofielen.

Qua extra’s is de film voorzien van audiocommentaar met de regisseur en producente Nina Jacobson. Tevens kunnen er een uitgebreide reeks verwijderde scènes bekeken worden, waarvan een aantal zeer de moeite waard zijn. Het uitgebreide hoofdstuk ‘Surviving The Game: Making The Hunger Games’ bevat vele featurettes, documentaires die allen op een eigen onderdeel van de totstandkoming inzoomen. In enkele documentaires komt ook wijlen Philip Seymour Hoffman, die Plutarch Heavensbee speelt in de film, ter sprake en aan het woord. Aangezien deze documentaires tegelijk met de film en dus al eerder zijn opgenomen, wordt er daarin met geen woord gerept over zijn plotselinge overlijden. Dit gebeurt wel in de pakkende documentaire ‘Recht uit het hart: Een eerbetoon aan Philip Seymour Hoffman’. De cast en crew kijken daarin terug op het werken met de acteur en er zijn beelden van achter de schermen te zien van zijn laatste opnamen, enkele dagen voor zijn overlijden. In een statement laten de filmmakers weten: ‘Philip Seymour Hoffman was een enorm talent en een van de beste acteurs van onze generatie. We zijn erg dankbaar dat hij onze Hunger Games familie aanvulde. Dat we hem verloren in zijn hoogtijdagen is een tragedie.’. Gelukkig bewijst de Oscarwinnaar in zijn laatste film opnieuw dat hij nooit een slechte rol heeft gespeeld.

The Hunger Games is afwisselend ontroerend, spannend en visueel overdonderend en de Blu-ray uitgave is een schoolvoorbeeld en verdient alle lof. Het beeld en geluid zijn van uitstekende kwaliteit en de vele extra’s, met een langere speelduur dan de hoofdfilm en allemaal ondertiteld, zijn een must voor de vele fans, vooral ‘Surviving The Game: Making The Hunger Games’ geeft een indrukwekkende blik op de complexe totstandkoming van de film. En Katniss is toch echt met afstand de meest fascinerende en inspirerende heldin die de filmwereld tot op heden heeft opgeleverd.

De Blu-ray uitgave vestigde bij de release een verkooprecord en staat sindsdien op nummer 1 in de officiële filmverkoop top 10, met hogere verkoopaantallen dan de rest van de top 10 bij elkaar.

Tot slot 9 redenen waarom Katniss Everdeen een voorbeeld is voor ons allemaal:
1. Katniss zorgt voor haar familie, wat er ook gebeurt. Is jagen in het bos verboden? Pech, Katniss gaat jagen om zeker te weten dat haar moeder en zusje te eten hebben.