Filmreview X-Men: Days of Future Past

In X-Men: Days of Future Past (Dagen van het Toekomstige Verleden) is de oorlog die Magneto voorspelde eindelijk begonnen. Sterker nog, met het aantal mutanten gedecimeerd tot een handjevol, lijkt de strijd al gestreden. Onder de weinige overlevenden zijn Professor X (gespeeld door Patrick Stewart) en Magneto (gespeeld door Ian McKellen). Opgejaagd door Sentinels, robots ontworpen om mutanten op te sporen en te vernietigen, bedenken zij een laatste, wanhopig plan: ze sturen Wolverine terug in de tijd om de allesvernietigende oorlog te stoppen voordat hij kan beginnen.

Regisseur Bryan Singer baseerde het verhaal op de gelijknamige tweedelige strip uit 1981. Vanwege hun paradoxale aard zijn films over tijdreizen vaak moeilijk te vatten, maar Singer vermijdt deze valkuil door het verband tussen de toekomst en het verleden duidelijk te stellen.

Het merendeel van het verhaal speelt zich af in de jaren zeventig. Opnieuw vinden de X-Men zich te midden van een cruciaal moment in de wereldgeschiedenis: de nadagen van de Vietnamoorlog. Een slimme zet, want het illustreert hoe universeel de worsteling voor vrijheid is en hoe ver beide kanten kunnen gaan om deze te verdedigen. Het is een dilemma waar de personages lang mee worstelen.
Door de gebeurtenissen in voorganger X-Men: First Class is de band tussen Charles Xavier (gespeeld door James McAvoy) en Erik Lehnsherr (gespeeld door Michael Fassbender) gespannen en voelen ze zich door elkaar verraden. Net als in zijn voorganger is de wisselwerking tussen McAvoy en Fassbender de grote kracht van de film. Maar waar de vreedzame Charles de toekomst met angst tegemoet ziet, is Erik vastberadener dan ooit. Het zijn volwassen thema’s, waarmee de film zich onderscheidt van het gros van de superheldenfilms dat de afgelopen jaren is verschenen.

Waar een oorlog broeit ontbreekt het niet aan actie. De openingsscène zet keihard de toon en laat een dreigend toekomstbeeld zien, dat als een schaduw over het verhaal hangt.

Terug in 1973 is het de missie van Logan alias Wolverine (gespeeld door Hugh Jackman) om te voorkomen dat Raven Darkhölme alias Mystique (gespeeld door Jennifer Lawrence) wordt gearresteerd, zij is door haar unieke kracht de sleutel binnen dit verhaal en dat wordt goed uitgewerkt. In het verleden heeft zij geprobeerd wetenschapper Bolivar Trask (gespeeld door Peter Dinklage) om te brengen, die een wapen had ontwikkeld tegen mutanten, hun soort dus. In het heden worden de mutanten uitgeroeid door deze zogenaamde Sentinels, kolossale en nietsontziende robots die recht op hun doel af gaan. De moord op de wetenschapper overtuigt de Amerikaanse regering er echter van dat de mutanten een bedreiging vormen en dat zijn project een goed idee is. Ook het talent van Mystique om het uiterlijk van ieder ander aan te kunnen nemen geven Trask de mogelijkheid om de Sentinels adaptief te maken. Kortom: voorkom de moord, voorkom deze toekomst. Al blijkt dat niet zo gemakkelijk als dat het lijkt, natuurlijk. Als Wolverine en zijn toekomstige vrienden de geschiedenis kunnen veranderen, hebben zij een kans om het heden te overleven.

De jonge Charles, die samen met Hank McCoy alias Beast (gespeeld door Nicholas Hoult) woont in de verder verlaten Xavier’s School for Gifted Youngsters (X-Mansion), kan maar moeilijk geloven dat het zijn toekomstige zelf is die Wolverine naar het verleden heeft gestuurd. Bovendien heeft hij wel wat anders aan zijn hoofd, want hij wordt gekweld door liefdesverdriet nadat Raven hem heeft verlaten voor Erik. Zijn liefdesrivaal van toen zal later een heel andere rol spelen in de X-Men-avonturen, wat in de film leidt tot een spannend spel tussen de twee tijdperken en de bijbehorende perspectieven.

In de actiescènes vallen vooral de nieuwkomers op. Zo is er Blink, een mutant die wormgaten kan creëren, wat een aantal inventief bedachte actiescènes oplevert. Er is geen verwoesting om de verwoesting, zoals je vaak ziet in hedendaagse superheldenfilms.

De mooiste scène is die waarin Erik, die al tien jaar zit opgesloten in een bunker onder het Pentagon, wordt bevrijd door zijn vrienden. Met de hulp van zijn zoon, mutant Peter Maximoff (eigenlijk Peter Lehnsherr) alias Quicksilver (gespeeld door Evan Peters), een razendsnelle puber die sneller beweegt dan het licht, leiden zij de zware beveiliging om de tuin. We zien door de ogen van Quicksilver hoe hij te werk gaat in een universum waarin alles en iedereen zich in slow motion beweegt, wat maakt dat hij alle tijd heeft om de omstandigheden naar zijn hand te zetten. Beeldschoon. Met Peters’ grappige optreden heeft hij al een flinke voorsprong op zijn evenbeeld uit The Avengers: Age of Ultron.

Dan zijn er nog spannende scènes in Parijs en op het Witte Huis. Alle registers gaan open in deze X-Men, die naast een topcast ook nog een stevige dosis humor biedt, wat resulteert in ruim twee uur geslaagd entertainment. Dit alles maakt van X-Men: Days of Future Past niet alleen de beste uit zijn reeks, maar zelfs één van de betere superheldenfilms. Blijf ook nog even zitten tot na de aftiteling, waarin het vervolg al wordt geïntroduceerd. Deze X-Men: Apocalypse moet in mei 2016 verschijnen en dat kan niet snel genoeg komen.

Blu-ray uitgave
Met voorganger X-Men: First Class gaf filmstudio Fox de beroemde franchise rond mutanten een nieuwe boost. Er was een nieuwe cast en het verhaal speelde zich plotseling in het verleden af, in plaats van het heden. Met X-Men: Days of Future Past maakte de studio een vervolg op die film, met ditmaal niemand minder dan Bryan Singer aan het roer.

Box Office
X-Men: Days of Future Past is de best verdienende, maar tegelijk ook duurste film uit de franchise. Maar liefst 200 miljoen dollar kreeg Bryan Singer toegestopt van Fox. Met positieve gevolgen, want de wereldwijde box office opbrengst staat op 746 miljoen dollar. Daar komt 234 miljoen dollar van uit de Verenigde Staten.

Verder is de film ook in Nederland de best verdienende uit de franchise. 2.637.194 euro werd er maar liefst binnen gehaald. Op dit moment staat X-Men: Days of Future Past met zijn opbrengst van 2,6 miljoen euro op de vijftiende plaats van de box office top in Nederland.

De Blu-ray uitgave van X-Men: Days of Future Past bestaat uit een iets dikkere Amaray Blu-ray keepcase, met daarin twee schijven: de gewone 2D Blu-ray en de 3D Blu-ray schijf. Om de keepcase zit een vergelijkbare sleeve. De vormgeving van de cover is uniek. Het betreft een speciaal ontwerp dat gebaseerd is op een poster. Opvallend is hoe groot Jennifer Lawrence wordt afgebeeld ten opzichte van het vorige deel, wat ongetwijfeld ook met haar huidige status binnen Hollywood te maken heeft.

Beeld & geluid
De beeldkwaliteit is prachtig. Met een beeldverhouding van 2.40 : 1 kun je genieten van haarscherp beeld met rijke kleuren en een mooi zwartweergave. Van grain is niet of nauwelijks sprake en het daarmee zeer strakke beeld sluit prima aan op deze sci-fi superheldenfilm. De DTS-HD track, in dit geval zelfs een 7.1 versie, is heerlijk. Zet deze vooral even wat harder, want dan kan je volop genieten van het stevige volle geluid en de nodige surround effects.

De 3D-effecten zijn bij deze film netjes en vallen zeker op, maar ze springen er niet enorm uit. Er is vooral aandacht besteed aan dieptewerking.

Extra’s
Deze uitgave is rijkelijk gevuld. Mooi zijn de verwijderde scènes die je erop aantreft. Optioneel kun je die bekijken met commentaar van regisseur Bryan Singer.

Verder tref je een aantal documentaires aan.

Al bij de eerste geruchten dat X-Men: Days of Future Past in filmvorm zou verschijnen, werd er door de liefhebbers volop uitgekeken naar deze X-Men film. Bryan Singer greep de uitdaging met beide handen aan en wist vriend en vijand te verrassen. De fans staan waarschijnlijk al weer te trappelen om af te stemmen op het vervolg X-Men: Apocalypse, waarin we te maken krijgen met een nieuwe slechterik.

Deze Blu-ray uitgave van X-Men: Days of Future Past is een must-have voor de fan. Het beeld en geluid zijn prima in de orde en er is een nette reeks aan extra’s op de schijf gezet.